Pożyczki Gotówkowe /Kredyty /Pozabankowe /Konta Bankowe

niedziela, 17 lipca 2016

KTO POMOŻE W RAZIE PROBLEMÓW?

Wydaje się, że Polacy stają się coraz bardziej świadomi swoich praw i coraz śmielej wykorzystują je również w praktyce. Na tym polu, polscy konsumenci posiadają cały szereg sprzymierzeńców, którzy pomagają im w rozwiązywaniu sporów i dochodzeniu słusznych roszczeń. Kto będzie sojusznikiem w walce o przestrzeganie konsumenckich praw?

Pierwszym krokiem na drodze wyjaśnienia dyskusyjnego punktu na linii przedsiębiorca-konsument powinna być reklamacja złożona przez klienta. Musi ona wskazywać każdorazowo podstawę reklamacji, zawierać jej uzasadnienie, a także określać zakres roszczenia, czyli np. zwrot niesłusznie naliczonej prowizji na rachunek bankowy. Jeśli reklamacja nie zostanie przyjęta, czyli zostanie rozpatrzona negatywnie, pozostaje odwołać się od tej decyzji - wyczerpać tok postępowania reklamacyjnego, a później ewentualnie poprosić o wsparcie wyspecjalizowany podmiot, który zajmuje się rozstrzyganiem tego typu sporów.


W OBSZARZE BANKOWOŚCI

W przypadku problemów z bankami pomocny może okazać się wkład Arbitra Bankowego działającego przy Związku Banków Polskich. Arbiter rozstrzyga spory wynikłe z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania czynności na rzecz konsumenta. Jednak wartość sporu (nie np. umowy, a konkretnego świadczenia) nie może przekroczyć pułapu 8 tys. zł.  Koszt wszczęcia postępowania to zaledwie 20 lub 50 zł. Co niezwykle istotne, orzeczenie Arbitra o zasadności roszczenia na rzecz konsumenta jest dla banku ostateczne – nie ma on możliwości odwołania się od jego decyzji.
Innym rozwiązaniem będzie skorzystanie z Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), który zajmuje się rozstrzyganiem sporów pomiędzy konsumentami, a wszystkimi podmiotami podlegającymi nadzorowi KNF. Poza bankami mogą być to więc również SKOKi czy domy maklerskie i towarzystwa ubezpieczeniowe. Sąd Polubowny, zajmujący się sporami, których wartość przekracza 500 zł, zakłada możliwość rozwiązania sporu w ramach postępowania mediacyjnego (opłata od 100 zł) lub arbitrażowego (koszt stały 250 zł).

INNE ŚWIADCZENIA

Jeśli konsument czuje się pokrzywdzony przez zakład ubezpieczeń, a nie chce skorzystać z pomocy Sądu Polubownego przy KNF, to może w trybie pisemnej skargi zgłosić się do Rzecznika Ubezpieczanych. Ten zajmuje się jednak wyjaśnianiem sporów nie tylko z zakładami ubezpieczeniowymi, ale także z powszechnymi towarzystwami emerytalnymi czy Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. W przypadku Sądu Polubownego przy Rzeczniku Ubezpieczonych opłata rejestracyjna skargi wynosi każdorazowo 15 zł, a opłata arbitrażowa to nie mniej niż 100 zł. Co ważne jednak, wszystkie niejasności związane z obszarem ubezpieczeń gospodarczych (na życie, NNW, turystyczne czy komunikacyjne) mogą zostać omówione z ekspertami dyżurującymi w ramach infolinii zorganizowanej przy biurze Rzecznika.
Z kolei osoby pokrzywdzone przez podmioty świadczące usługi telekomunikacyjne uzyskają niezbędną pomoc kontaktując się z Centrum Informacji Konsumenckiej działającym przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE). Spory o prawa majątkowe wynikłe z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub pocztowych rozpatruje dodatkowo działający przy UKE polubowny sąd konsumencki – wniosek o wszczęcie postępowania mediacyjnego nie polega tu opłacie skarbowej, natomiast arbitraż sklasyfikowany został już jako postępowanie płatne.
Nie wyczerpuje to jednak możliwości dochodzeni swoich praw przez konsumentów. W każdej sprawie mogą oni bowiem zwrócić się o udzielenie bezpłatnej pomocy prawnej do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W rozwiązywaniu sporów pomogą także inne organizacje prokonsumenckie, jak np. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich czy  Europejskie Centrum Konsumenckie, o ile spór posiada charakter transgraniczny.



Pozdrawiam



———————————————
Mam do Ciebie prośbę – jeżeli artykuł wydał się Tobie ciekawy, proszę kliknij przycisk „Lubię to, Pomoże mi to dotrzeć do większej liczby osób.

Możesz również udostępnić go znajomym na Facebooku i polubić mojego Fanpage’a

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz